این مقاله که در سال 2017 در مجله Journal of Small Business Management منتشر شده است به بررسی تاثیر  مواجهه قبلی با کارآفرینی در فرآیند کارآفرینی پرداخته است. نویسندگان در ابتدای مقاله اشاره می‌کنند که بسیاری از مطالعات قبلی ماهیت فرآیندی کارآفرینی را نادیده گرفته بودند و بیشتر  پیش‌نیازهای تشکیل یک کسب وکار را در سطح فردی بررسی کرده‌اند. بر همین اساس استدلال می‌کنند که با داشتن نگرش فرآیندی به کارآفرینی، درک عوامل تسهیل‌کننده تشکیل کسب‌وکارهای جدید  را  می‌توان بهتر درک کرد. طبق این منطق فرآیندی بیان می‌کنند که فرآیند کارآفرینانه شامل دو مرحله اصلی است که اولی توسعه و شکل‌گیری قصد و نیت کارآفرینی و در مرحله دوم که فرد شروع به تخصیص زمان و منابع روی پروژه تاسیس کسب‌وکار کند وارد مرحله دوم یا Gestation می‌شود و در این مرحله افراد تبدیل به کارآفرینان نوپا یا nascent می‌شوند و در نهایت با طی کردن مراحل قانونی و ایجاد یک شخصیت حقوقی فرآیند این رفتار کارآفرینی تکمیل می‌شود.


مواجهه قبلی یا تجربه قبلی فرد شامل چهار دسته کلی هست:


1- الگو قراردادن نقش کارآفرینی والدین؛

2- الگوهای دیگر مثل دوستان و فامیل؛

3- تجربه کاری قبلی در یک شرکت کوچک تازه تاسیس و در حال توسعه؛ و

4- تجربه قبلی تاسیس یک کسب‌وکار


از دیدگاه این نویسندگان افرادی که دارای این 4 حالت از مواجهه قبلی با کارآفرینی هستند تفاوت معناداری از نظر فرآیند شکل‌گیری رفتارهای کارآفرینانه با کسانی داشتند که این مواجهه قبلی را نداشتند. این افراد دارای نگرش متفاوتی نسبت به کارآفرینی هستند. آگاهی بیشتری نسبت به کارآفرینی دارند و توانایی‌های بهتری برای انجام رفتارهای کارآفرینانه دارند.

این مطالعه سیستماتیک با تبعیت از  ’context dimensions of Gartners 1985 مقالات علمی را بر اساس بعدهای فرآیند، فرد، محیط و سازمان بررسی کرده است. به عبارتی مراحل فرآیند کارآفرینی را با در نظرگرفتن ابعاد چهارگانه فوق مطالعه کردند و هر یک از دو مرحله اصلی فرآیند کارآفرینی را نسبت به این ایعاد بررسی کردند.

 

منبع

Florian B. Zapkau, Christian Schwens and R€udiger Kabst. (2017 ) The Role of Prior Entrepreneurial Exposure in the Entrepreneurial Process: A Review and Future Research Implications. Journal of Small Business Management. 55(1), pp. 56–86. doi: https://doi.org/10.1111/jsbm.12232