در این مطالعه ارتباط بین قصد و رفتار کارآفرینانه به صورت مطالعه موردی در جمعیتی از دانشجویان و بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده (theory of planned behavior-TPB) بررسی شده است. این نویسندگان ضمن بسطدادن و توسعه نظریه رفتار برنامهریزیشده با افزودن مهارتهای کارآفرینی گپهای بین مقاصد کارآفرینی را با رفتار کارآفرینانه نشان دادهاند. در این مقاله در بخش مقدمه دو مرحله اصلی رفتار کارآفرینانه یعنی ایجاد قصد کارآفرینی و سپس تبدیل یک ایده به کسبوکار مورد تاکید قرار گرفته است. به عبارتی ایده خوب بدون قصد کارآفرینانه تبدیل به کسبوکار نمی شود که بیانگر اهمیت پیشنیازبودن قصد کارآفرینی است. در این مقاله که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده به خلاهای تحقیقاتی در این زمنیه اشاره شده است. در واقع هنوز اطلاعات کمی وجود دارد که چطور قصد کارآفرینی منتج به رفتار کارآفرینی میشود.
نویسندگان در این پژوهش برای توسعه TPB از دو متغیر محیط دانشگاه و مهارتهای کارآفرینی استفاده کردند. فرض اصلی تئوری رفتار برنامهریزی شده Ajzen این است که نوعی از قصد نسبت به رفتار مقدم بر هر رفتار برنامهریزیشدهای است و بسیاری از رفتارهای انسان برنامهریزیشده است. در حوزه کارآفرینی ۳ فاکتور موجب تغییرات یا variation در قصدهای کارآفرینانه است که برای پیشبینی قصد کارآفرینانه میتوانند استفاده شوند: نگرشهای شخصی (personal attitudes)، هنجارهای ذهنی (subjective norms) و کنترل رفتاری ادراک شده (perceived behavioral control).
در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه اطلاعات ۳۰۰ دانشجو از ۷۴ دانشگاه در ۳۴ کشور جمعآوری شد. نتایج تاثیر قوی هنجارهای ذهنی در محیط دانشگاه را نشان داد در حالی که نگرشهای شخصی چنین نبود و ارتباط آن با قصد کارآفرینی تایید نشد. نتیجهگیری نویسندگان این مقاله در نهایت این بود که افراد زمانی گرایش به شروع یک کسبوکار پیدا میکنند که در آن زمینه مهارت داشته باشند.
منبع:
Clara Gieure, María del Mar Benavides-Espinosa, Salvador Roig-Dobón. (2019) The entrepreneurial process: The link between intentions and behavior. Journal of Business Research. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.088
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.