تفاوت کسب‌وکار با کارآفرینی چیست؟

برای پاسخ به این سئوال بهتر است ابتدا تعریف هرکدام از این دو را به صورت جداگانه بیان کنیم.

تعریف کسب و کار:

کسب‌وکار توسط نویسندگان مختلف تعاریف متفاوتی برایش ارائه شده است. در واژه نامه آکسفور کسب‌وکار (Business) به مفهوم خرید و فروش و تجارت بیان شده است. در واژه نامه لانگمن به مفهوم پول درآوردن و تجارتی است که از آن می‌توان درآمد کسب کرد. به زبان ساده  کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها به منظور کسب سود در برمی‌گیرد. براساس تعریف اوریک و هانت (Urwick and Hunt) کسب وکار یعنی هر نوع کاسبی که در پاسخ به نیازهای افراد جامعه خدمات یا محصولاتی را که مایل به خرید آنها هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند تولید، توزیع یا عرضه می‌کند. در یک تعریف دیگر پترسون و پلومن (Peterson and Plowman)کسب و کار را این طور تعریف کرده اند: هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار هر نوع تبادل تکراری و تجدید شوند خرید و فروش است. همچنین اون (Own) تعریف دیگری از کسب و کار ارائه داده است و آن را نوعی کاسبی می‌داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می‌شوند.

یه طور خلاصه می‌توان گفت کسب و کار با خرید و فروش کالاها و تولید کالاها و یا عرضه خدمات برای رسیدن به سود سروکار دارد.

تعریف کارآفرینی (Entrepreneurship):

بر اساس تعریف کرایزنر کارآفرینی بر بهره‌بردرای از فرصت‌های کشف نشده تاکید دارد. طبق تعریف پیتر دراکر کارآفرینی بهره‌برداری از فرصت‌ها برای ایجاد تغییر است و کارآفرین همواره به دنیال تغییر، پاسخ دادن به آن و بهره‌برداری از آن به عنوان یک فرصت است.. اما در تعریف ژوزف شومپیتر  کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می‌کند و کارآفرینی عبارت است از عرضه کالایی جدید، روشی جدید در فرآیند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هر نوع تشکیلات جدید در کسب‌وکار. همچنین بر اساس تعریف تیمونز کارآفرینی یعنی خلق چیزی ارزشمند از هیچ. در نهایت کارآفرینی از نظر احمدپور و مقیمی چنین تعریف شده است که کارآفرین فردی است که ایده و فکر جدیدی دارد و با بسیج منابع از طریق فرآیند ایجاد یک کسب‌وکار که توام با خط مالی و اجتماعی و حیثیتی است محصول و خدمت جدیدی را به بازار عرضه می‌کند. در اکثر تعاریف ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روش‌های نوین در انجام کارهای جاری است. روش نوین همان تخریب خلاق است. تعریف دیگری که از کارآفرینی ارائه شده است می‌گوید سرمایه هرگز ایده‌ای را به حرکت در نمی‌آورد بلکه این ایده است که محرک سرمایه است و موفقیت در کسب و کار، با ایده‌ای نوآورانه و خلاق که به همراه سرمایه منجر به ارائه محصول جدید در بازار می‌شود رقم می‌خورد که این را در اصطلاح کارآفرینی می‌گوییم (احمدپور)

 

 

حال با توجه به توضیحات فوق می‌توان تفاوت کسب‌وکار با کارآفرینی را بیان کرد. تفاوت اصلی بین کسب‌وکار و کارآفرینی در ماهیت و رویکرد آنهاست. کسب‌وکار به معنای فعالیت‌هایی است که به منظور خرید، فروش، تولید و عرضه کالاها یا خدمات برای دستیابی به سود انجام می‌شود و بیشتر بر پایه تداوم فعالیت‌های تجاری موجود متمرکز است. در مقابل، کارآفرینی به معنای شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های نو و ناشناخته به واسطه کشف یا خلق فرصت‌ها برای ایجاد تغییرات جدید است. کارآفرینان با ابداع روش‌های نوین، ایجاد محصولات یا خدمات جدید، یا تغییرات اساسی در فرآیندها، به ایجاد کسب‌وکارهای جدید و بهبود شرایط بازار می‌پردازند. به عبارت دیگر، کسب‌وکار به اجرای عملیات تجاری معمول اشاره دارد، در حالی که کارآفرینی به خلاقیت و نوآوری در ایجاد فرصت‌های تجاری جدید مربوط می‌شود.