در دنیای کسب‌وکار و کارآفرینی اصطلاحات بسیاری وجود دارد که با وجود تفاوت در معنی و مفهوم گاهی به‌عنوان مترادف استفاده می‌شوند. لیستی از این اصطلاحات در این مطلب از لحاظ واژه‌شتاسی، تعریف حقوقی، مفهوم آکادمیک و دیدگاه عامه بررسی شده است.

 

کارآفرینی (Entrepreneurship)

  • واژه‌شناسی: مهارت در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید، به‌ویژه زمانی که شامل شناخت فرصت‌های جدید باشد (1).
  • تعریف حقوقی: به معنای یک فرآیند قانونی است که شامل ایجاد یک کسب‌وکار جدید، تاسیس شرکت یا ثبت قانونی آن کسب‌وکار با تبعیت از قوانین تجارت، مالکیت معنوی، مالیات و غیره است و فرد کارآفرین مسئولیت‌های قانونی آن را برعهده می‌گیرد.
  • تعریف آکادمیک: از نظر آکادمیک تعاریف متفاوتی برای کارآفرینی ارائه شده اما به طور کلی می‌توان گفت فرآیند شناسایی و ارزیابی فرصت، توسعه ایده‌های نورآورانه، راه اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار جدید با هدف ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی از طریق ارائه محصولات یا حدمات جدید
  • دیدگاه عامه: از دیدگاه عموم مردم معمولا کارآفرینی به مفهوم ایجاد هر نوع کسب‌وکار یا اشتغال‌زایی تلقی می‌شود.

کسب‌وکار (Business)

  • واژه‌شناسی: یک شرکت خاص که به خرید و فروش کالا‌ها و خدمات می‌پردازد (2). از نظر لغوی به مفهوم فعالیت‌های تجاری است.
  • تعریف حقوقی: هر نوع فعالیت اقتصادی در چارچوب قوانین تجارت که هدف آن کسب سود باشد.
  • تعریف آکادمیک: فعالیت‌هایی که در قالب تولید و عرضه کالا و ارائه خدمات به منظور کسب سودانجام می‌گیرد.
  • دیدگاه عامه: هر نوع کاری که فردی یا شرکتی برای کسب درآمد انجام دهد.

بنگاه (Firm)

  • واژه‌شناسی: انواع شرکت یا سازمان که به طور رسمی برای تولید کالا یا ارائه حدمت ایجاد شده و هویت و ساختار مشخصی دارد.
  • تعریف حقوقی: نهادی که به صوت قانونی ثبت شده و همچون شرکت های مختلف سهامی و تضامنی و غیره مسئولیت های قانونی و مالی خاصی دارد هرچند با توجه به مقاله زیر تعریف دقیقی که بتوان گروهی از کسب وکارها را با نام بنگاه نامید مشخص نشده است.
  • تعریف آکادمیک: یک واحد اقتصادی که با هدف کسب سود حداکثری به ارائه خدمات یا کالا در بازار مربوطه اقدام می‌کند.
  • دیدگاه عامه:
  • منبع: https://ensani.ir/file/download/article/20131109095422-9884-10.pdf

تولیدی (Manufacturing)

  • واژه‌شناسی:  به مفهوم شرکت‌هایی است که برای کسب درآمد کالا یا کالا‌های خاصی را تولید می‌کنند.
  • تعریف حقوقی: شرکت‌هایی که با تابعیت از قوانین تولید و عرضه به صورت رسمی و قانونی ثبت شده و کالایی را تولید و عرضه می‌کنند.
  • تعریف آکادمیک: محلی که در آن بواسطه فرآیندهای خاص مواد اولیه به محصول تبدیل می‌شود.
  • دیدگاه عامه: محلی که در آن یک یا چند کالا تولید می‌شود.

سازمان (Organization)

  • واژه‌شناسی: ساختار و تشکیلاتی که افراد برای انجام یک فعالیت مشخص به‌کار می‌برند.
  • تعریف حقوقی: نهاد یا تشکیلاتی که بر اساس قوانین برای دستیابی به هدف یا انجام ماموریتی خاص تاسیس شده است.
  • تعریف آکادمیک: سیستمی متشکل از افرادی با اهداف مشترک برای انجام یک ماموریت قانونی معین
  • دیدگاه عامه: هر نوع تشکیلاتی که از طرف دولت شکل بگیرد.

کارخانه (Factory)

  • واژه‌شناسی: محلی برای تولید کالا در مقیاس انبوه
  • تعریف حقوقی: واحدی صنعتی که به‌صورت انبوه کالاهایی را طبق مجوزهای قانونی تولید و عرضه می‌کند.
  • تعریف آکادمیک: مکانی که در آن کالاها به صورت صنعتی و انبوه تولید می‌شوند.
  • دیدگاه عامه: شرکت‌های بزرگی که در آن کالاهای فراوانی ساخته شده و افراد زیادی در آن کار می‌کنند.

استارت‌آپ (Startup)

  • واژه‌شناسی: شرکت‌های نوپا، نوآفرین
  • تعریف حقوقی: شرکتی تازه تاسیس که در مراحل ابتدایی فعالیت خود بوده و به دنبال تامین مالی از طرق قانونی و رشد هست.
  • تعریف آکادمیک:  در برخی منابع هر نوع شرکت نوپایی را استارت آپ می‌نامند اما در برخی دیگر آن را محدود به شرکت های تازه تاسیس که در حال توسعه یک مدل کسب و کار نوآورانه به خصوص در زمینه فناوری هستند می دانند (3).
  • دیدگاه عامه:  هر شرکت جدیدی که به تازگی راه‌اندازی و در پی رشد سریع است.

شتاب‌دهنده (Accelerator)

  • واژه‌شناسی: تسهیل‌گر رشد شرکت‌های نوپا
  • تعریف حقوقی: نهادی که به استارت آپ ها کمک می کند و با ارائه منابع و مشاوره به رشد آنها کمک می‌کند.
  • تعریف آکادمیک: شرکت‌هایی که با هدف حمایت از استارت آپ ها در حوزه های فناوری به صورت تخصصی یا عمومی و کمک به آنها برای طی کردن مسیر توسعه شکل گرفته‌اند و ضمن جهت دهی به مسیر توسعه آنها رشد آنها را تسهیل می‌کنند.
  • دیدگاه عامه: مکانی برای گرد هم آمدن استارت آپها برای رشد و پیشرفت سریع

هلدینگ (Holding)

  • واژه‌شناسی: شرکت مادر تخصصی یا هلدینگ یا شرکت مادر
  • تعریف حقوقی:  شرکتی که دارای سهام چندین شرکت دیگر است و معمولا بر چندین شرکت با موضوع فعالیت مشترک در یک زنجیره تامین نقوذ مدیریتی دارد.
  • تعریف آکادمیک: شرکتی است که مالکیت سهام چندین شرکت را دارد، برخلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر عملیات اصلی آن شرکت‌ها نظارت دارد و بر تصمیمات داخلی زیرمجموعه‌های خود نیز اعمال نقوذ می‌کند.
  • دیدگاه عامه: شرکتی که در زیرمجموعه خود چند شرکت را مدیریت می‌کند.

شرکت (Company)

  • واژه‌شناسی: شریک شدن در مال یا کاری
  • تعریف حقوقی: براساس ماده 571 قانون مدنی، شرکت این گونه تعریف شده است: «شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد بنحو اشاعه».
  • تعریف آکادمیک: گروهی متشکل از چند شریک که با عرضه کالا یا ارائه خدمات به فعالیت اقتصادی می‌پردازد. در شرکت مجموعه‌ای از افراد برای انجام فعالیتی خاص که می‌تواند تجاری، فرهنگی و اجتماعی و غیره باشد و به‌منظور کسب سود گرد هم می‌آیند.
  • دیدگاه عامه: هر نوع تشکیلاتی که با شراکت چند نفر برای فعالیت اقتصادی تشکیل شود.

موسسه (Institution)

  • واژه‌شناسی:
  • تعریف حقوقی: کلیه نهادهایی که به منظور اهداف اجتماعی و غیرتجاری از قبیل امور علمی، ادبی یا امور خیریه و غیره تشکیل می شود (4).
  • تعریف آکادمیک: سازمانی که به آموزش، تحقیق، و خدمت‌رسانی در یک حوزه خاص برای تامین منافع اجتماعی عموم مردم می‌پردازد.
  • دیدگاه عامه: هز نوع تشکیلات غیرتجاری

بازرگانی (Commerce)

  • واژه‌شناسی: شرکتی که کار اصلی آن دادوستد تجاری است.
  • تعریف حقوقی: شرکتی که بر اساس قوانین تجارت بین چند نفر شریک تشکیل شده و کار اصلی آن انجام معاملات تجاری است.
  • تعریف آکادمیک: نهادی اقتصادی که در کار خرید، فروش و توزیع کالا فعالیت دارد.
  • دیدگاه عامه: شرکت که کار آن دلالی و واسطه‌گری، صادرات و واردات و پخش کالا است.

کارگاه (Workshop)

  • واژه‌شناسی: محل انجام یکسری کارهای تولیدی، تعمیراتی خاص
  • تعریف حقوقی: کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آن‌جا کار می‌کند و همه انواع محل کار از یک مغازه در بازار تا یک شرکت، معدن و غیره را شامل می‌شود.
  • تعریف آکادمیک: به فضای آموزشی اشاره دارد که در آن افراد به یادگیری عملی، تمرین، و مهارت‌آموزی می‌پردازند.
  • دیدگاه عامه: به محل انجام کارهای مختلف از جمله تعمیرات و تولید کالاهای مصرفی می‌گویند.

کسب‌وکار خانگی (Home Business)

  • واژه‌شناسی: هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با امکاناتی از جمله امکانات موجود در منزل راه اندازی می شود، کسب و کار خانگی گویند.
  • تعریف حقوقی: کلیه فعالیت‌هایی است که در یک واحد مسکونی برای تامین درآمد بدون اینکه موجب مزاحمت برای همسایگان و نقض حقوق آپارتمان‌نشیتی باشد.
  • تعریف آکادمیک: نوعی فعالیت اقتصادی که فرد یا افرادی در متزل خود با تولید و فروش کالا یا ارائه خدمت درآمد کسب می‌کنند.
  • دیدگاه عامه: هر نوع فعالیتی برای کسب درآمد در منزل

 

 

منابع:

  1. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/entrepreneurship
  2. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/business?q=Business
  3. https://motamem.org/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%BE-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/
  4. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/institution?q=Institution